Frågor och svar om e-böcker

Lånevillkor och e-böcker

Kan jag radera e-böcker?

Bibliotekets e-böcker raderas inte automatiskt efter lånetidens slut. Vissa appar kräver dock att du raderar den tidigare versionen innan du kan låna boken igen. Välj radera för att ta bort en e-bok från din e-boksapp.

Behöver jag återlämna e-böcker?

Nej, lånetiden för en e-bok är 28 dagar och efter lånetidens slut fungerar inte filen. Filen ligger dock kvar i läsprogrammet och du kan radera den.

Kan jag låna om en e-bok?

Efter att lånetiden gått ut och du raderat e-boken från ditt läsprogram kan du låna och ladda ner e-boken på nytt.

Låna e-bok till dator eller läsplatta

Varför dyker inte min läsplatta upp på datorskärmen trots att jag anslutit USB-kabeln?

Bekräfta anslutningen på läsplattans skärm genom att trycka på Connect, Ok eller liknande. Dra ut USB-kabeln och sätt i den igen för att få upp frågan på nytt på läsplattans skärm.

Vilka läsplattor kan jag läsa bibliotekets e-böcker på?

Läsplattan måste kunna hantera epub-filer och Adobes kopieringsskydd (DRM-skydd).

Vilken läsplatta ska jag välja?

Varför försvinner min e-bok från Adobe Digital Editions?

E-böcker utan DRM-skydd sparas inte automatiskt i biblioteket (Library) i Adobe Digital Editions. De försvinner när du stänger ner läsvyn. För att ha kvar e-boken i programmet så behöver du:
1. Högerklicka på länken “Ladda ner EPUB” och “Spara filen som” för att spara ner boken på önskat ställe.
2. Välj sedan “Add to Library” i Adobe Digital Editions.

Kan jag läsa e-böcker i Linux-datorer?

Ja, det fungerar med hjälp av programmet Wine.

Låna e-bok till mobiltelefon eller surfplatta

Jag hittar inte den nedladdade filen i min Androidplatta eller -telefon (till exempel Samsung)?

Tryck på den lilla nedladdningspilen eller rullgardinsmenyn för att se nedladdade filer. Alternativt klicka på filen som du hittar i mappen Downloads, Mina filer eller Nedladdningar. Håll nere tills du får upp “Slutför åtgärden med” och välj din e-boksapp (exempelvis Adobe Digital Editions).

Varför fungerar inte Bluefire Reader i min Androidmobil?

I nyare Androidmobiler- eller plattor, eller efter uppgradering av operativsystemet, är det inte säkert att Bluefire Reader fungerar. Du kan istället använda appen Aldiko eller Adobe Digital Editions, som finns att ladda ner gratis i Play Butik.

Varför kan jag inte ladda ner e-boken när jag använder Firefox?

Flera av våra användare har haft problem med webbläsaren Firefox. Testa att använda en annan webbläsare, exempelvis Chrome eller Opera.

E-ljudböcker

Kan jag lyssna på e-ljudböcker i mobilen?

Ja, du kan lyssna på e-ljudböcker i iPhone och Android. Ladda ner appen Biblio. Den är gratis och finns i App Store och Play Butik. Öppna appen och välj bibliotek i listan över bibliotek. Logga in med bibliotekskort och pinkod. Sök upp den bok du vill lyssna på och klicka på Låna, sedan på Spela. I listan “Mina lån” kan du välja att markera ljudboken som “Gör tillgänglig offline”. Då kan du lyssna på boken utan att vara uppkopplad mot internet.

Var kan jag få mer hjälp?

Besök något av våra bibliotek som har IT-handledning. Du kan hitta vilka bibliotek som har  IT-handledning via länken längre ner. Du kan också kontakta Kundtjänst. Innan du kontaktar oss, se till att du har följt anvisningarna kring att låna e-böcker till dator/läsplatta eller mobil/surfplatta. Om det fortfarande inte fungerar, beskriv problemet och ge följande information:

• Vilken läs- eller surfplatta/telefon/dator använder du?
  • Vad har du för operativsystem?
  • Vilken titel försökte du låna?
  • Om du använder en surfplatta eller smartphone, vilken app använder du för att läsa?
  • Vilken webbläsare använder du för att ladda ner?
Senast uppdaterad: March 22, 2023 at 7:36 PM