Vilken läsplatta ska jag välja?

Bibliotekets e-böcker fungerar bra att läsa på de flesta läsplattor som finns på marknaden, men inte alla. Generellt gäller att läsplattan måste kunna hantera filer i epub-format med Adobes kopieringsskydd (DRM).

Några läsplattor för e-bokslån

Vi har testat att ladda ner bibliotekets e-böcker till nedanstående läsplattor. Framtida uppgraderingar utanför vår kontroll kan dock göra så att nedladdningen inte fungerar längre.

Kobo

Kobo erbjuder flera olika modeller med touchskärm och wifi. Kobos läsplattor erbjuder ibland e-böcker via e-boksleverantören Overdrive, men Stockholms stadsbibliotek har inte avtal med dem.

Diva HD Bookeen

Adlibris egen läsplatta med touchskärm och wifi. Bibliotekets e-böcker måste laddas ner via dator och föras över till läsplattan. Adlibris gamla läsplatta Letto säljs inte längre.

PocketBook Reader

Läsplatta med svenska menyer och inbyggt wifi. Finns i flera olika modeller.

Vi rekommenderar inte

Kindle

Amazons läsplattor använder ett annat filformat och kan därför inte visa bibliotekets e-böcker. Kindle Fire, som egentligen är en surfplatta, fungerar dock i och med att det går att installera appen Bluefire Reader.

Senast uppdaterad: March 8, 2023 at 11:50 AM