Den lyssnande människan - en dag om ljudboken

Välkommen till en heldag där vi utforskar ljudboken på olika kreativa och kritiska vis! Lyssna till ett samtal om ljudböcker och bibliotek, läs in en egen dikt, lyssna till poesi och var med vid lajvinläsning av en ljudbok! Se fullständigt program nedan.

Kategori: Övrigt, Samtal och debatt
Målgrupp: Barn, Vuxna

Mer om dagen

Ljudboken står för en allt större del av människors läsning, men dess möjligheter och betydelse ur ett konstnärligt och kritiskt perspektiv är märkligt outforskade. I samarbete med Kritiklabbet och tidskriften Kritiker ordnar Tranströmerbiblioteket en dag om ljudboken, för både barn och vuxna. Varmt välkomna!

Dagens program:

Kl. 11-13
Gör en egen ljudbok!
Kom och läs in en en saga, en dikt eller en egen text till ett syskon eller en kompis! Få med den hem som ljudfil. För barn från 6 år och uppåt. Det enda du behöver är en mailadress till vilken filen kan skickas.

Föranmäl dig via denna länk. Plats: barnavdelningen på Tranströmerbiblioteket.

Kl. 11-16
Lajvinläsning av den spanska författaren Andrea Abreus roman "Åsnesommar".
Översatt boken har Hanna Nordenhök gjort, och inläsare är författaren Hanna Johansson. Kom och lyssna under hela inläsningen, eller bara en liten stund!
Plats: Kulturskolans scen på plan 6 i Medborgarhuset.

Från klockan 11 serveras kaffe och frukostmacka till föranmälda besökare i foajén på plan 6. Antalet mackor är begränsat: boka din plats här för att vara säker på att få macka. I övrigt ingen föranmälan utan drop-in under dagen - välkommen att komma och gå under inläsningen. I samarbete med Nirstedt/litteratur.

Kl. 13.30-14.30
Hur förändrar ljudboken biblioteken?
Ett samtal om hur ljudboken påverkar bibliotekens infrastruktur, budget och uppdrag. Samtal med Petter Södrin, enhetschef för Medier och logistik på Stockholms Stadsbibliotek, Åsa Anesäter, jurist på Sveriges Författarförbund och Erik Wikberg, litteraturekonom samt chef för House of Innovation på Handelshögskolan. Fler medverkande kan tillkomma. Moderator: Magnus William-Olsson. Plats: vuxenavdelningen på Tranströmerbiblioteket. Ingen föranmälan.

Kl. 15-16
Vad innebär det att lyssna?
Samtal med tonsättarna Sol Andersson och Erik Peters om vad man egentligen gör när man lyssnar på ljud. Moderator: författaren Erik Lindman Mata. Dessutom blir det poesi av och med poeten Mickaela Persson, som 2023 fick Katapultpriset (Författarförbundets pris till årets bästa debutant) för samlingen "En adept till mästaren av schack gör en inre färd i Sibirien". Plats: vuxenavdelningen på Tranströmerbiblioteket. Ingen föranmälan.

Mer om bakgrunden till ljudboksdagen

År 2022 genomförde Kritiklabbet projektet Den lyssnande kritiken, som syftade till att starta en diskussion om vad en ljudbokskritik skulle kunna vara. I takt med att plattformar och strömningstjänster får allt större makt inom litteraturen förändras också kritikerns roll. Vilka titlar lyfter strömningstjänsterna egentligen fram? Och finns det en kritisk diskussion kring de ljudböckerna? Får du som lyssnare någon hjälp med att orientera dig i den miljon klingande verk som du har abonnemang för?

Det senaste numret av tidskriften Kritiker, som utkom i december 2023, tar vid där Den lyssnande kritiken slutade. I Dagens Nyheter den 17 december 2023 skriver bibliotekarien och skribenten Jenny Lindh ett försvar av ljudboken. Ljudböckerna, konstaterar Lindh, är ett sällskap som "har röster som fyller tystnaden med ord och till skillnad från pappersbokens metaforiska ’röst’ handlar det om konkreta röster, om verkliga ljudvågor". Men vilken är egentligen ljudbokens röst? Och hur förstår man förhållandet mellan inläsning och uppläsning? Och hur ser en ljudboksrecension ut?

I Kritiker #69-70 – "I hjärtat av texten finns rösten" – presenteras texter av en rad författare, forskare, tonsättare, studiotekniker och litteraturvetare som skriver om vad ljudboken kan vara. I en text får vi till exempel syn på den ljudande litteraturens långa historia i Sverige. (Från lanseringen av Dagens dikt, Sveriges Radios äldsta program, fram till samtidens strömmade ljudböcker är vägen lång.) I en annan text får läsaren meditera kring vad det egentligen innebär att lyssna till en inspelning. (Vem är det som talar i inspelningen, författaren eller inläsaren?) Och i en tredje får vi en inblick i hur det kan vara att producera en ljudbok i dag. (Varför hör man aldrig inläsarna andas eller vända blad?)