Del 69 – Mats Jonsson om När vi var samer

När familjen öppnar farfars förslutna svepask efter hans bortgång upptäcker Mats Jonsson att hans farfar var skogssame. Men varför har han inte berättat något om det? Och är Mats same nu? När får man kalla sig för det? Mats Jonsson berättar om sin egen släkts historia i "När vi var samer" men målar också upp de stora historiska skeendena. Bibliotekarien Patrik Schylström intervjuar Mats Jonsson om varför serieromanen var viktig att skriva och teckna.

Solen är en podcast om litteratur och bibliotek med bibliotekarierna Alice Thorburn, Elias Hillström och Patrik Schylström på Stadsbiblioteket i Stockholm.

Omslagsbild: När vi var samer av

När vi var samer

av Mats Jonsson, 1973- (Bok) 2021, Svenska, För vuxna

När Mats farfar dör öppnar familjen för första gången den förslutna och förbjudna svepask som alltid funnits i farfaderns hem. Där ligger renmärkesbevis, brev från lappfogden i Västerbottens län och foton från renskiljningar.

Senast uppdaterad: June 18, 2024 at 1:38 PM