Del 45 – Alan Moore och superhjälten

I detta avsnitt av Solen tittar vi närmare på superhjältens historia och funktion med utgångspunkt i serieskaparen Alan Moores ikoniska album "Watchmen". Albumet kom ut 1987 och inledde en ny era inom den klassiska superhjältegenren: det var nu berättelserna började bli mörka och hjältarna mer komplicerade. Vi pratar också om flera andra av Moores mest kända verk, som "Swamp Thing", ett superhjältealbum med en ekologisk twist, "From Hell", Moores mastodontverk om seriemördaren Jack the Ripper, och "Providence", en av Moores nyare serier som utspelar sig i skräckförfattaren H P Lovecrafts värld.

Solen är en podcast om litteratur och bibliotek med bibliotekarierna Alice Thorburn, Elias Hillström och Patrik Schylström på Stadsbiblioteket i Stockholm. Nedan finns en lista över de flesta av de titlar vi nämner i programmet. Saknar du någon, hör av dig till oss!

Böcker som nämns i avsnittet

Omslagsbild: Watchmen av

Watchmen

av Alan Moore, 1953- (Bok) Svenska, För vuxna

I ett parallellt USA där året är 1985 och Nixon fortfarande är president har superhjältar tidigare funnits men förbjudits, och därför pensionerats. Men när en av de tidigare hjältarna mördas börjar de andra misstänka att någon är ute efter dem, och de tvingas återuppta sina gamla alias och se tillbaka på sina liv medan de söker efter sanningen bakom mordet. Moore tog sin titel från citatet "Who watches the watchmen?" ("Quis custodiet ipsos custodes?") av den romerske poeten Juvenalis och ställer frågor om staters och länders rätt och skyldighet att skydda sina medborgare kontra individens rätt att göra detsamma. Det är ett klassiskt superhjältealbum men vänder samtidigt upp och ner på många av genrens konventioner, och gör hjältarna mer mänskliga än någonsin tidigare.

Omslagsbild: Saga of the Swamp Thing av

Saga of the Swamp Thing Book one /

av Alan Moore, 1953- (Bok) 2012, Engelska, För vuxna

Swamp Thing är en superhjälte som uppfanns på 1970-talet, men som fick en nystart när Alan Moore började skriva om honom 1984. Han är en vetenskapsman som blir förvandlad till växtliknande varelse genom en explosion i ett laboratorium, men i Moores version är Swamp Thing inte alls mänsklig längre, även om han har människolika drag. Serien har ett starkt miljötänkande, och är väldigt visuellt anslående. Här återuppstår flera äldre karaktärer från olika serier, men Moore introducerar även nya.

Omslagsbild: Providence av

Providence Act 1

av Alan Moore, 1953- (Bok) Engelska, För vuxna

Serie som utspelar sig i en värld inspirerad av skräckförfattaren H P Lovecrafts universum. Centralfigur är journalisten Robert Black som lämnar sitt arbete för att med hjälp av de "ockulta outsiders" skriva en roman.

Omslagsbild: From hell av

From hell being a melodrama in sixteen parts

av Alan Moore, 1953- (Bok) 2016, Engelska, För vuxna

Serieroman som presenterar en teori kring de mord på prostituerade som begicks i Londons East End på 1870-talet av Jack the Ripper, vars identitet fortfarande är okänd. Här för författaren fram en teori om att morden hade med frimurarna att göra och hade olika ockulta anledningar. Boken är baserad på en genomgående forskning kring mordet i olika källor och innehåller en omfattande notapparat.

Omslagsbild: Promethea av

Promethea Book 1

av Alan Moore, 1953- (Bok) 2000, Engelska, För vuxna

Seriesvit om superhjälten Promethea, som återföds i olika personer och som här uppstår i Sophie Bangs, en ung kvinna i ett samtida fiktivt USA. Berättelsen utspelar sig till stor del i ett inre universum där olika mytiska och själsliga plan utforskas med inslag av exempelvis mysticim, judisk kabbala och numerologi. Serien är visuellt experimentell och expressionistisk.

Omslagsbild: V for Vendetta av

V for Vendetta

av Alan Moore, 1953- (Bok) Svenska, För vuxna

Dystopisk serieroman som utspelar sig i Storbritannien under 1990-talet. Stora delar av världen har förstörts genom kärnvapenkrig, och det fascistiska och totalitära partiet Nordmannaelden har tagit kontroll över landet, som styrs som en polisstat. Huvudperson är V, en anarkistisk och våldsam revolutionär klädd i Guy Fawkes-mask, som försöker göra uppror mot systemet på olika sätt.

Omslagsbild: Watchmen av

Watchmen a Zack Snyder film

(Film, DVD) 2009, Engelska, För vuxna

Filmatiseringen av Alan Moores klassiska seriealbum.

Omslagsbild: Jerusalem av

Jerusalem a novel

av Alan Moore, 1953- (Bok) Engelska, För vuxna

Moores andra roman, ett 1266-sidigt allkonstverk som vill berätta staden Northamptons historia från forntiden till nu. Boken använder sig av många olika stilar och kombinerar historia med övernaturliga drag.

Omslagsbild: Lost girls av

Lost girls

av Alan Moore, 1953- (Bok) Engelska, För vuxna

Erotisk serie av Alan Moore och hans fru Melinda Gebbie.

Senast uppdaterad: July 11, 2024 at 7:41 AM