Vem var Nontcha? Filmvisning och samtal

Farsta bibliotek

Domino Kai, aktuell med SVT-serien Den Romska Förintelsen, kommer nu till Farsta! Du får möjlighet att se ett avsnitt ur serien tillsammans med andra. Domino Kai berättar om bakgrunden till serien, hur den kom till och det finns möjlighet att ställa frågor.

Kategori: Film, Samtal och debatt
Målgrupp: Vuxna, Unga
Serie: Romsk kulturmånad

Om avsnittet

Alfreda Markowska, eller Nontcha som hon kallas, var en romsk kvinna från Polen vars hela familj mördades av nazisterna. Hon föresatte sig att rädda så många romska och judiska barn som möjligt, vilket hon gjorde med livet som insats.

Hennes svenska släkting Dolores ”Dolly” Andersen vill nu, 80 år senare, ta reda på mer om Alfredas livsgärning. Varför känner så få till denna hjälteinsats idag? Resan går från Malmö till Polen och till sist ett möte med ett av de barn som räddades av Alfreda – en av de sista romska överlevande från andra världskriget.

Muralmålning föreställande Alfreda Markowska
Muralmålning föreställande Alfreda Markowska. Foto: Wikimedia Commons