Världens mest jämställda land? Den svenska självbilden

Att Sverige är ”världens mest jämställda land” är en föreställning som ligger djupt rotad i den svenska identiteten. Lite självgott anser vi oss vara mer jämställda, mer jämlika och mer sexuellt frigjorda än de flesta andra västerländska länder. Men var kommer den här föreställningen ifrån egentligen? Har vi någonsin varit världens mest jämställda land? Och hur ser det i så fall ut idag – kan vi fortfarande surfa på denna självbild – eller är det läge att omvärdera oss själva? Ett samtal mellan litteraturvetaren Frida Beckman och genusvetarna Fanny Ambjörnsson och Lucas Gottzén.

Kategori: Samtal och debatt, Föreläsning
I samarbete med: Anekdot

Mer om Studio Anekdot

Studio Anekdot är samtalsmagasinet som lyfter aktuella händelser och samtida fenomen. I samtal med Frida Beckman får Sveriges främsta forskare nyansera brinnande debatter, ge bakgrunder till aktuella konflikter och analysera samtida tendenser. Nytt avsnitt en gång i månaden. Studio Anekdot är en del av Anekdot, det digitala bildningsmagasinet.

Bild: Örebrokuriren 1970. Örebro läns museum.