Vad är detta märkliga som känns igen som religion?

Stadsbiblioteket

Varför spelar det så stor roll i mänsklig kultur? Varför både skrämmer och lockar det? David Thurfjell, professor i religionsvetenskap, utforskar gränsen mellan religiösa och sekulära uttryck inom olika världsdelar och tidsepoker med nedslag i olika religiösa traditioner. Thurfjells forskningsintressen inriktades först mot vad för många svenskar är främmande områden, så som bland annat hinduism och shiitisk islam. Från detta gick han därefter vidare till att studera sekulariserade svenskars relation och attityd till religion och andlighet.

Kategori: Författarträff, Bokpresentation
Målgrupp: Vuxna, Unga
I samarbete med: Norstedts förlag.
Övrig information: Plats: Rotundan, ingen förbokning.

Mer information om programmet

Möt David Thurfjell i samtal med förläggaren Lars Molin på scenen i Stadsbibliotekets vackra Rotunda. Genom historien har religion format världsbilder, livshållningar och samhällen, gjort tillvaron svårtolkad, mångbottnad och motsägelsefull för människor, men också levande och meningsfull. Och oavsett vad vi tycker om den, visar religionen inga tecken på att försvinna. Varför är det så? Vad är det för längtan den svarar mot? I nya boken En lockton i ödemarken : om människans förmåga att besjäla världen fortsätter David Thurfjell att utforska och upplösa gränsen mellan religiösa och sekulära uttryck. En fördjupning och fortsättning av författarens tidigare mycket uppmärksammade bok Granskogsfolk : hur naturen blev svenskarnas religion. Ingen förbokning till programmet, utan drop-in. Varmt välkommen!

Författarporträtt av David Thurfjell samt omslaget till boken En lockton i ödemarken.
David Thurfjell, foto: Kajsa Göransson.