Sara Lidman 100 år - jubileumskväll!

Stadsbiblioteket

Se föreställningen Lev! - med Ellenor Lindgren. En elektromusikalisk kavalkad med tillhörande samtal mellan Ellenor Lindgren och Anita Persson om talaren och agitatorn Sara Lidman. Dramatiserad och framförd av Ellenor Lindgren med musik av Tim Enberg. ”Ett scenkonstverk där tal, musik och ljudloopar mixas till en enhetsupplevelse – som ett slag i magen eller smekning på kinden, förhoppningsvis båda!” Om, med och kring Sara Lidman, som 2023 skulle fyllt 100 år. Kvällens program ges i samarbete med Sara Lidman-sällskapet. Ingen förbokning till programmet, utan drop-in. Varmt välkommen!

Kategori: Musik, Föreläsning
Målgrupp: Vuxna, Unga
I samarbete med: Sara Lidman sällskapet
Övrig information: Lokal: Rotundan. Ingen föranmälan, utan drop-in.

Mer information

"Lev!"​ - uppmaning till oss alla från Sara Lidman, som använde ordet ända fram till gravstenen! "Vi har ett ansvar som människor att inte lämna denna jord "olevda". Vi ska se, delta, engagera oss, mötas, njuta, oroas, uppretas, förargas, omfamna, älska - helt enkelt - leva - allt vad vi kan - medan vi håller på."

Ellenor Lindgren slog igenom med sin dramatisering av Sara Lidmans roman Lifsens rot och har sedan dess medverkat och producerat ett flertal föreställningar. Hennes berättarföreställning Glupahungern blev nominerad på Scenkonstgalan som årets formförnyare och Ellinor Lindgren ses som en av landets allra främsta berättare.

Sara Lidman, 1923-2004, räknas som en av de riktigt stora och nydanande språkkonstnärerna i svensk litteratur. Född i Missenträsk, Västerbotten. 1955–1963 ledamot i Samfundet De Nio, hedersdoktor vid Umeå universitet 1978 med professors namn 1999. Tilldelats ett stort antal litterära priser och utmärkelser så som t.ex. Pilotpriset, Harry Martinson-priset, Nordiska rådets litteraturpris och Gerhard Bonniers pris.

Kåsören och författaren Anita Persson, f.d intendent på Strindbergsmuseet, "anser att författare och deras texter inte enbart är till för att njutas av utan också för att användas i våra dagliga liv i med- som motgångar, för att fylla på tankar, fantasier och möjligheter – som energi – som kunskap – som erfarenhet." Mottagare av Stockholms stads S:t Eriksmedaljen.

Bild på Ellenor Lindgren, snett bakifrån, iklädd röd jacka.
Ellenor Lindgren, föreställningen Lev! Fotograf: Patrik Degerman.