Webbplatsen är under utveckling. Vissa funktioner saknas i nuläget. Vanliga frågor och svar

Poesicirkel om "Autobiografi av död" av Kim Hyesoon

Stadsbiblioteket

Välkommen att prata poesi med oss! Dela dina tankar om aktuella diktsamlingar med andra läsare under ledning av två bibliotekarier. Denna gång samtalar vi om "Autobiografi av död" av den koreanska poeten Kim Hyesoon. Läs boken i förväg så ses vi på Stadsbiblioteket! Anmälan sker till bokcirklarasplund@stockholm.se. Mötesplats: bibliotekets entré mot Odengatan.

Kategori: Bokcirkel, Poesi
Serie: Poesibazar
I samarbete med:

Mer om "Autobiografi av död"

Autobiografi av död består av fyrtionio sorge­dikter. Diktjaget - eller diktjagen - talar från dödsriket och namnlösa själar återföds i poesin. Det är surrealistiskt, symboliskt, och magnifikt.

Kim Hyesoon (född 1955) är en av Sydkoreas mest nyskapande och internationellt prisade poeter. Hennes diktning inrymmer erfarenheter av Koreas många grymheter, men också en omförhandling av traditionella mytologier och den kvinnliga poetens sökande efter en plats i språket och världen.

Autobiografi av död har översatts till svenska av Jennifer Hayashida och Andjeas Ejiksson, som också har skrivit en avslutande kommentar om processen. Förord av Aase Berg.

Källa: 20TAL Bok

Kim Hyesoon. Foto: Nina Graafland. Bokomslag Autobiografi av död
Kim Hyesoon. Foto: Nina Graafland.