Lyx, mode och konsten att skapa ett begär

Vad får oss att uppfatta en viss produkt som mer åtråvärd än en annan? Hur livnär sig lyxmärkena på de myter som omgärdar deras varor och hur mycket ryms egentligen i en handväska? En öppen föreläsning i samtalsformat om lyxens historia från 1700-talet fram till idag, med modevetaren Paula von Wachenfeldt. Moderator är journalisten och författaren Gabriella Ahlström.

Kategori: Föreläsning
I samarbete med: Stockholms universitet

Mer om deltagarna

Paula von Wachenfeldt är docent i modevetenskap vid Stockholms universitet. Forskningsfokus: sociala mediers roll när det gäller identitetsskapande. Historiskt: 1700-talets idéhistoriska föreställningar om lyx, hur modet och lyxen blev en social praktik i det pre-revolutionära Frankrike och deras viktiga koppling till kreditverksamheten.

Om öppna föreläsningar

Öppna föreläsningar på Tranströmerbiblioteket är ett samarbete kring öppna föreläsningar mellan Stockholms stadsbibliotek och Stockholms universitet. Våra öppna föreläsningar är alltid gratis och öppna för alla.

Skyltfönster
Foto: Juan Jimenez/Mostphotos