Från runstenar till retrofili – genusforskare berättar

Bokningen är nu stängd

Vad gör genusforskningen idag? För att uppmärksamma den internationella kvinnodagen framträder en rad spännande genusforskare under ledning av programledaren och författaren Moa Svan. Forskare från både Stockholms universitet och Södertörns högskola berättar om sin mångskiftande verksamhet och varför den är särskilt relevant i vår tid.

Kategori: Föreläsning
I samarbete med: Stockholms universitet och Södertörns högskola

Drop in-platser finns i mån av plats.

Mer om forskarna

Från runstenar till regnbågsromance – queerlitteratur från då till nu
Sam Holmqvist undervisar i genusvetenskap vid Södertörns högskola och forskar om transhistoria och HBTQI-litteratur.

Striden om genus: politik, vetenskap och social kamp
Åsa Eriksson är fil. dr i genusvetenskap vid Stockholms universitet och disputerade 2018 på avhandlingen Resisting feminised precarity: Farm workers in post-strike Western Cape, South Africa. Därefter har hon bland annat forskat kring frågor om genusmotstånd samt om reproduktiv rättvisa.

Annika Berg är docent i idéhistoria vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2009 på avhandlingen Den gränslösa hälsan: Signe och Axel Höjer, folkhälsan och expertisen och har därefter fortsatt att forska om olika ämnen i skärningspunkten mellan medicinhistoria och intersektionell genushistoria, däribland frågor om psykiatri och medborgarskap, bistånd och reproduktion.

Att göra utrikesfödda mödrar till goda mödrar – från jämställdhetsnationalism till femonationalism
Soheyla Yazdanpanah är lektor på genusvetenskap vid Södertörns högskola. Hennes forskning kretsar kring ojämlikhetfrågor , särskilt när det gäller försörjning och arbete ur ett intersektionellt perspektiv. Hennes senaste studier har fokuserat på att problematisera berättelsen av de utomeuropeiska migrantkvinnorna i Sverige.

Kontroversen om könsskillnader – varför är biologer oense?
Malin Ah-King är genusforskare och evolutionsbiolog vid Stockholms universitet. Hennes forskningsintressen är genus/queerperspektiv på biologi och feministiska vetenskapsstudier om evolutionsforskning. Förra året kom hon ut med en bok om hur synen på honor förändrats i biologin, The Female Turn, How Evolutionary Science Shifted Perceptions About Females.

Att queera bilden av Ryssland i Sverige
Kirill Polkov är doktorand i genusvetenskap vid Södertörns högskola med forskningsintressen i sexualitet, genus och nation. Han disputerar i april 2024 med avhandlingen Att queera bilden av Ryssland i Sverige.

Retrofili
Kristina Fjelkestam är professor i genusvetenskap vid Stockholms universitet och forskar framförallt på populärkultur och skönlitteratur utifrån queerteoretiska och historieteoretiska perspektiv.