Fotoutställning – Ett universum genom elva perspektiv

Tid: Under bibliotekets öppettider

Hornstulls bibliotek

Under januari 2024 bjuder SAAF på stjärnspäckad fotoutställning på Hornstulls bibliotek med vinnarna och de nominerade i SAAF:s jubileumsastrofototävling. Utställningen avslutas lördag 27 januari med Astronomiafton för nyfikna. Då får du möta fyra av föreningens astrofotografer som föreläser om sina personliga erfarenheter och svarar på frågor. Börja det nya året med att expandera ditt universum!

Kategori: Utställning
Målgrupp: Unga, Vuxna, Barn

SAAF, Svensk AmatörAstronomisk Förening, är riksföreningen för alla med astronomi som hobby. I samband med sitt 40-årsjubileum 2022 arrangerade de en astrofototävling. Slaget stod inte om fototeknisk briljans. Det personliga perspektivet av universum med bild och berättelse tillsammans vägde tyngst. Utställningen på Hornstulls bibliotek i Stockholm lyfter fram de vinnande verken och övriga nominerade bidrag, samlade för att visa ett litet spektrum av perspektiv och känslor inför det vidsträckta universum vi alla är en del av. Mer information om SAAF och tävlingen hittar du på saaf.se.

Lördag 27 januari, klockan 14.00 – 15.30, avslutar SAAF sin utställning med Astronomiafton för nyfikna. Då kan du som vill expandera ditt universum träffa fyra av föreningens duktiga astrofotografer som föreläser om sina personliga erfarenheter och svarar på frågor.

- Peter Rosén, en av jurymedlemmarna i tävlingen, berättar om hur han fångar planeternas skönhet från en takås i centrala Stockholm.

- Martina Norlén, andrapristagaren, berättar om sin bild och hur betydelsefull den vardagliga kontakten med kosmos är i hennes liv.

- Filip Gloria, en av de nominerade, ger oss en resa till ögonblicken då han tog sitt allra första astrofoto.

- Georgios Dimitriadis, fotograf från Stockholm, berättar om hemligheterna bakom lyckade astrofoton inifrån en ljusförorenad storstad.

SAAF, Svensk amatörastronomisk förening