Bönderna – romankväll om ett prisat polskt bondeepos

För 100 år sedan fick den polske författaren Władysław Reymont Nobelpriset i litteratur för sin omfångsrika romansvit Chłopi (Bönderna). Nu har boken åter blivit aktuell i och med filmatiseringen The Peasants som fick svensk biopremiär i år. Möt M. Anna Packalén Parkman, översättare och professor vid Uppsala universitet i polsk och svensk litteratur, och hör henne berätta om det prisbelönta bondeeposets kulturella och litterära sammanhang, mottagande i Sverige samt dess konstnärliga släktskap med Vilhelm Mobergs författarskap. Hör även skådespelaren Louise Löwenberg läsa utdrag ur romanen.

Kategori: Föreläsning, Bokpresentation
I samarbete med: Polska institutet i Stockholm

Mer om de medverkande

Małgorzata Anna Packalén Parkman, professor em vid Uppsala universitet, är forskare i polsk och svensk litteratur. Hon är författare bl.a. till monografin Pokolenie 68. En studie av polsk poesi på 1970-talet och ett stort arbete inom det jämförande polsk-svenska forskningsfältet, med titeln Under två kulturers ok. Packalén Parkman är även medförfattare till antologin Svensk-polsk modernism. Litteratur-Språk-Kultur. Hennes vetenskapliga och populärvetenskapliga prestationer inkluderar över hundratals artiklar om polsk poesi och prosa. Hon har också översatt romaner av ledande svenska författare till polska, t.ex. Vilhelm Moberg, Per Anders Fogelström och Göran Tunström. Hon tilldelades Officerskorset av Republiken Polens Förtjänstorden och Bene Merito-medaljen för främjandet av polsk kultur i Sverige, samt Svenska Författarförbundets pris för sin översättningsverksamhet.

Louise Löwenberg, skådespelare, dramatiker och tecknare. Som skådespelare har Louise arbetat på bl.a Riksteatern, Västerbottensteatern, Kalmar Länsteater, SVT, SR, Dramalabbet, Plattform Produktion och Garagefilm. Hon uppmärksammades bla för rollen som Thommy Berggren i pjäsen ”Den största av dom största” (skapad av henne och Eva Johansson för Dramalabbet) som sedermera blev film på SVT under namnet ”Den störste”. Louise arbetar även som ljudboksinläsare och har medverkat i flera radioteateruppsättningar på Sveriges Radio. Louise skriver även manus till teater och film. Under året är hon aktuell i Ester M. Bergsmarks långfilm ”En ljuvlighet från ingenstans”, där hon medverkar både som skådespelare och medmanusförfattare.

Małgorzata Kuźnik, Njutafilms