Förintelsens minnesdag - vernissage och föreläsning

Kungsholmens bibliotek Internationella biblioteket

Hur kan vi berätta om Förintelsen när alla som kan vittna är döda? Hur ser landskapen där lägren låg ut idag? Dessa frågor var upprinnelsen till Anders Löwdins fotografiska projekt "Jag ville se platserna". Löwdin inviger en fotoutställning på biblioteket och berättar om projektet. I tillägg visar vi VR-utställningen ”Plundring” som skildrar nazisternas stöld av Europas kulturföremål. Den invigs med en digital föreläsning av författaren Anders Rydell, idéhistorikern Magnus Rodell och krigsvetaren Peter Haldén. Fotoutställningen och VR-utställningen pågår fram till den 30 januari.

Kategori: Utställning, Bokpresentation
Övrig information: Utställningarna äger rum på plan 2.

Mer om programmet

Programmet är kostnadsfritt och ingen platsbokning behövs.

Kl 17.00-17.30 Upplev VR-utställningen "Plundring"

17.30-18.00 Anders Löwdin inviger "Jag ville se platserna"

Kl 18.00-19.00  Vi visar Biblioteket PLAY:s digitala föreläsning. Föreläsningen handlar om nazisternas biblioteksplundringar. Medverkar gör Anders Rydell, journalist och författare, Magnus Rodell, lektor i idéhistoria och Peter Haldén, lektor i krigsvetenskap. Samtalet modereras av Erika Wallin.

Foto-utställningen "Jag ville se platserna". Löwdins bok innehåller ett 50-tal svartvita bilder från koncentrationsläger, arbetsläger, dödsläger och från platser där nazistiska masskjutningar ägde rum. Bilderna visar platser vars namn vi inte får glömma: Sobibor, Chelmno, Babi Jar, Gusen 1, Mauthausen, Treblinka 1. Boken inleds av ett förord av Ola Larsmo som resonerar kring minneskulturen runt Förintelsen i form av litteratur, konst och monument. På biblioteket ställer Löwdin ut ett av fotona från boken, i stort format, som en pendang till utställningen "Plundring".

VR-utställningen "Plundring". Mellan 1933 och 1945 genomförde nazisterna den största plundringen av kulturföremål i världshistorien. Miljontals konstverk, antikviteter och över 100 miljoner böcker stals över hela Europa. Särskilda plundringsenheter sändes ut för att konfiskera de viktigaste och mest värdefulla konstsamlingarna, biblioteken och arkiven. Plundringen är en del av Förintelsen. Ett sätt att utplåna ett folk genom att beröva dem dess historia, kultur och mänsklighet. Utställningen ”Plundring” bygger på Anders Rydells prisbelönta böcker ”Plundrarna – hur nazisterna stal Europas konstskatter” och ”Boktjuvarna: Jakten på de försvunna biblioteken”. Den har producerats av Forum för levande historia. Via VR-glasögon tar du som besökare del av en interaktiv utställning.

Föreläsning om "Plundring". I anslutning till Förintelsens minnesdag sänder Biblioteket Play ett livesänt studiosamtal om nazisternas biblioteksplundringar. Bokbål och censur är något som förknippas med diktaturers förtryck, inte minst med Nazityskland. Men här lyfts en mer fördjupad bild fram av nazisternas litteraturpolitik och hur de använde plundrade böcker för att försöka legitimera folkmordet på judar. Programmet sätter även Nazitysklands kultursyn i en bredare kontext. Vilken roll hade litteraturen i nationalismens framväxt före andra världskriget? Varför är bibliotek måltavlor i väpnade konflikter än idag? Hos oss på Kungsholmens bibliotek Internationella biblioteket kan du se den digitala föreläsningen tillsammans med andra, i anslutning till invigningen av foto- och VR utställningarna som beskrivs ovan.

Utställningarna pågår fram till måndag den 30 januari, under följande tider:

"Jag ville se platserna" visas följande tider:

fredag 27/1 kl 10.00-15.30, 16.30-19.00

Lördag 28/1 kl 11-12.30, 13.30-15.00

Söndag 29/1 kl 11-12.30, 13.30-15.00

Måndag kl 10.00-16.30, 17.30-19.00

"Plundring" visas följande tider:

Fredag 27/1 kl 14-15.30 ,16.30-18

Lördag 28/1 kl 11-12.30 , 13.30-15