Sånger från folkhemmet: om Roy Andersson

Stadsbiblioteket

Regissören Roy Andersson har med unikt bildspråk och drastisk humor skapat sitt eget filmiska universum. Mårten Blomkvists biografi om Roy Andersson följer regissören från uppväxten i Göteborg via filmskolan under det politiskt stormiga 1960-talet, genombrottet med En kärlekshistoria, skapandet av de banbrytande och älskade reklamfilmerna till den hyllade återkomsten med de sena långfilmerna. På scenen: Jannike Åhlund, kulturjournalist och filmrecensent, i samtal med filmjournalisten Mårten Blomkvist om en av Sveriges allra mest profilerade filmregissörer, manusförfattare och filmproducenter.

Kategori: Författarträff, Bokpresentation
Målgrupp: Vuxna, Unga
Övrig information: Plats: Rotundan, ingen förbokning.

Mer information om programmet och de medverkande

Ingen förbokning till programmet, utan drop-in. Varmt välkommen!

Mårten Blomkvist, fast medarbetare på Dagens Nyheter, är journalist med film som specialområde. 2011 utkom hans hyllade biografi Höggradigt jävla excentrisk, om regissören Bo Widerberg.

Jannike Åhlund, kulturjournalist och filmrecensent, har bland annat varit redaktör för filmtidskriften Chaplin, konstnärlig ledare för Göteborg Film Festival samt verksamhetsledare på Bergmancenter och konstnärlig ledare för Stiftelsen Bergmangårdarna på Fårö.

Foto på Jannike Åhlund och Mårten Blomkvist samt omslaget till biografin om Roy Andersson.
Jannike Åhlund. Foto: Christopher Mair. Mårten Blomkvist. Foto: Thron Ullberg.