Onsdagsklubben läser & inspireras av ”Katitzi rymmer”

Varför får inte Katitzi och syskonen gå i skolan? Varför bor hon inte i hus som alla andra? På Onsdagsklubben lyssnar vi på boken ”Katitzi rymmer” av Katarina Taikon samt målar och skapar till det vi lyssnar på.

Kategori: Skaparverkstad, Sagostund
Målgrupp: Barn, för dig 9-12 år
Serie: Romsk kulturmånad

Berättelserna om den viljestarka och lite egensinniga Katitzi och hennes familj resulterade i totalt 13 böcker. Utifrån ett barns perspektiv skildrades frågor om rättvisa och utanförskap samt hur okunskap föder fördomar. Varför får inte Katitzi och syskonen gå i skolan? Varför bor de inte i hus som alla andra? Och varför blir de systematiskt bortfösta? Böckernas enorma genomslag skulle komma att påverka synen på och livet för de romer som då levde i Sverige. Mycket har förändrats sedan 1940- och 50-talet då böckerna utspelar sig, men i Sverige och Europa råder fortfarande diskriminering och marginalisering av romer och andra minoriteter.

Programmet ingår i Romsk kulturmånad den 10 mars-10 april

Stockholms stadsbiblioteks romska läsambassader mangen savoren karink peste po jek romano kulturako shon! Tukholman kaupunginkirjaston romanin kielen lukulähettiläät kutsuvat mukaan romanikulttuurin kuukauteen! Stockholms stadsbiblioteks romska läsambassader bjuder in till romsk kulturmånad!

logga onsdagsklubben
Illustration: Christopher Burjanski