Invigningsfest i poesins tecken

Tensta bibliotek

Poeten Mona Monasar har fått en litterär skylt i Tensta med ett citat ur hennes diktsamling "Modersmål". Det vill vi fira med festligt fika och poesiläsning med några av Sveriges främsta poeter: Arazo Arif, Athena Farrokzhad, Burçu Sahin och hedersgästen Mona Monasar.

Kategori: Författarträff, Poesi
Målgrupp: Vuxna, Unga

Mer om lineup och poeterna

15.30 Poesiakt 1
Athena Farrokhzad och Burcu Sahin

16.30 Invigning av Mona Monasars litterära skylt vid Tenstagången utanför biblioteket.
Det bjuds på festligt fika!

ca 16.45 Poesiakt 2
Samtal Mona Monasar och Torun Boucher, äldre- och kulturborgarråd. Poesiläsning Mona Monasar och Arazo Arif.

Arazo Arif är poet, manusförfattare och konstnär. Hon debuterade 2020 med diktsamlingen “Mörkret inuti och fukten” som behandlar ämnen som sex, våld och kärlek. Arif driver också podcasten “Looney Talks” om psykisk ohälsa och kreativitet.

Athena Farrokzhad är poet, dramatiker och översättare. 2013 gavs hennes hyllade “Vitsvit” ut, om vithet, exil och familjerelationer. Farrokzhad är aktuell med sin fjärde bok “Åsnans år” där arbetskritik, moderskap och migration avhandlas genom åsnans gestalt. Farrokzhad har även i år tillträtt som curator för litteratur på Kulturhuset Stadsteatern.

Mona Monasar är poet och går på Skurups folkhögskolas Skrivarlinje. 2016 tilldelades hon Tensta konsthalls textpris för “Andra generation” och “Vit, vit, vit” där texternas form, rytm och stil berömdes särskilt. Monasar debuterade 2019 med diktsamlingen “Modersmål” om teman som den afrikanska diasporan, psykisk ohälsa och att växa upp som svart, muslimsk flicka i 00-talets Sverige. Det är även ifrån detta verk som citatet på den litterära skylten kommer.

Burçu Sahin är poet, kulturskribent och lärare på Biskops Arnös författarskola. Hon debuterade 2018 med “Broderier” där dikterna lyfter kvinnors handarbete lika mycket som tradition, minne och konflikter. Sahin är aktuell med “Blodbok”, om att undersöka svenska rasismens historia och steg för steg synliggöra dess avtryck.

Samtidslitteratur när den är som bäst, missa inte!

Författarporträtt av Arazo Arif, Burcu Sahin, Mona Monasar och Athena Farrokhzad.