Ihågkom oss till liv - Ett digitalt bildspel

Hornstulls bibliotek

På Hornstulls Biblioteksscen, den 27 januari - Förintelsens minnesdag, visar vi ett bildspel från Joanna Rubin Drangers bok "Ihågkom oss till liv". En tecknad dokumentärroman om smärtan över att bli främmandegjord och avskuren från sin historia. I bildspelet ingår också foton från Forum för levande historias utställning "Familjen som försvann" . Utställningen bygger på boken.

Kategori: Utställning

FAMILJEN SOM FÖRSVANN - En utställning från Forum för levande historia.

Författaren och illustratören Joanna Rubin Dranger berättar om sin judiska familjs gömda historia. I berättelsen och utställningen vävs internationella och lokala skeenden samman med de personliga, före, under och efter kriget - och sedan av Joanna (barnbarnet) i nuet, när hon får reda på allt hon inte vetat.

Mer information om den utställningen kan du hitta här:Familjen som försvann | Forum för levande historia

Kl. 12-13 samt kl 16-17 visar vi också "Plundring" en utställning i VR. Även den från Forum för levande historia. Utställningen ”Plundring” bygger på författaren Anders Rydells prisbelönta böcker ”Plundrarna – Hur nazisterna stal Europas konstskatter” (Ordfront, 2013) Du ta del av den virtuella utställningen med headsets av typen Oculus Quest.

Mer information om den utställningen kan du hitta här:Plundring - en utställning i VR | Forum för levande historia

Ihågkom oss till liv av Joanna Rubin Dranger. Albert Bonniers förlag
Ihågkom oss till liv av Joanna Rubin Dranger. Albert Bonniers förlag.