E-ljudböcker – så funkar det

Det finns två typer av ljudböcker på biblioteket:

• E-ljudböcker, som du kan lyssna på från din mobil, surfplatta eller dator.
  • Ljudböcker på CD, som du kan låna hem från biblioteket och lyssna på i en CD-spelare.

Om du lyssnar på e-ljudböcker i en mobil eller surfplatta kan du ladda ned appen Biblio. I appen kan du välja att lyssna på boken utan att vara uppkopplad mot internet.

Du kan låna 3 e-ljudböcker (inklusive e-böcker) per sjudagarsperiod. Lånetiden är 28 dagar.

Så här gör du för att låna e-ljudböcker

Skaffa bibliotekskort

För att kunna låna e-ljudböcker från biblioteket behöver du ha ett bibliotekskort och en pinkod. Du behöver hämta ut ditt lånekort på ett av biblioteken i Stockholm innan du kan låna. Du behöver visa legitimation när du hämtar ut kortet.

Skaffa bibliotekskort

Låna och lyssna på e-ljudbok

1. Logga in med bibliotekskort och pinkod på biblioteket.stockholm.se.
  2. Sök upp den e-ljudbok du vill lyssna på.
  3. Klicka på Låna och lyssna.
  4. Klicka sedan på Lyssna på ljudboken och en ljudboksspelare öppnas i ett nytt fönster.
  5. Här kan du välja om du vill öppna och lyssna på boken i Biblio-appen eller fortsätta att lyssna i webbspelaren. Det är bara i Biblio som det är möjligt att lyssna offline.

Låna och lyssna i appen Biblio

1. Ladda ner appen Biblio från App Store  eller Google Play.
  2. OBS! För att ladda ner appen till en iPad behöver du söka appar till ”Endast iPhone”, annars hittar du den inte.
  3. Öppna appen och välj bibliotek i listan över bibliotek.
  4. Logga in med bibliotekskort och pinkod.
  5. Sök upp den e-ljudbok du vill lyssna på.
  6. Klicka på Låna, sedan på Spela.

I listan Mina lån kan du välja att markera ljudboken som Gör tillgänglig offline. Då kan du lyssna på boken utan att vara uppkopplad mot internet.

Om du lånar e-ljudböcker både via dator och i appen Biblio så synkas lånen, och du kan se alla dina lån både på webbplatsen och i Biblio.

Biblio i App Store

Biblio i Google Play

Tillgänglighetsanpassningar för Biblio app

Låna och lyssna i dator

1. Logga in med bibliotekskort och pinkod på biblioteket.stockholm.se.
  2. Sök upp den e-ljudbok du vill lyssna på.
  3. Klicka på Låna och lyssna.
  4. Klicka sedan på Lyssna på ljudboken, en ljudboksspelare öppnas i ett nytt fönster och du kan börja lyssna.

Ljudböckerna sparas inte på datorn, utan spelas upp direkt. Du måste alltså ha uppkoppling medan du lyssnar. För att fortsätta att lyssna på en e-ljudbok vid ett senare tillfälle loggar du in på biblioteket.se och går till Mina lån. Spelaren startar där du slutade att lyssna senast.

Kompletterande material

Några e-ljudböcker har nedladdningsbara pdf-filer, det gäller framförallt språkkurser. Dessa hittar du under knappen “Lyssna på ljudboken”.

Lånevillkor

Du kan låna maximalt tre e-ljudböcker (inklusive e-böcker) per sjudagarsperiod. Lånetiden är 28 dagar och när lånet har gått ut kan du inte längre lyssna på boken. Du kan låna den igen genom att ladda ner filen en gång till. Dina e-ljudbokslån syns under Mina lån och går att ladda ner igen därifrån om du vill lyssna på flera olika enheter, som till exempel mobil och surfplatta.

E-bok eller e-ljudbok?

Det finns också e-böcker som du kan läsa på din mobil, surfplatta eller dator.

E-böcker - så funkar det

Senast uppdaterad: March 22, 2023 at 11:50 AM