Bibliotek före, under och efter Förintelsen

Stadsbiblioteket

I anslutning till Förintelsens minnesdag sänder Biblioteket Play ett livesänt studiosamtal om nazisternas biblioteksplundringar. Medverkar gör Magnus Rodell, lektor i idéhistoria och Anders Rydell, journalist och författare. Samtalet modereras av Erika Wallin. Under livesändningen kommer det att finnas möjlighet att skicka in frågor till panelen. Du kommer att kunna se sändningen på Kista bibliotek, Tranströmerbiblioteket, Kungsholmens bibliotek Internationella biblioteket, Stadsbiblioteket och Östberga bibliotek.

Kategori: Samtal och debatt
Målgrupp: Vuxna, Unga

Mer om samtalet

Bokbål och censur är något som förknippas med diktaturers förtryck, inte minst med Nazityskland. Men här lyfts en mer fördjupad bild fram av nazisternas litteraturpolitik och hur de använde plundrade böcker för att försöka legitimera folkmordet på judar. Programmet sätter även Nazitysklands kultursyn i en bredare kontext. Vilken roll hade litteraturen i nationalismens framväxt före andra världskriget? Varför är bibliotek måltavlor i väpnade konflikter än idag?

Medverkande:

• Anders Rydell, journalist och författare, har bland annat skrivit böckerna "Boktjuvarna: Jakten på de försvunna biblioteken" och "Plundrarna: Hur nazisterna stal Europas konstskatter".
  • Magnus Rodell, docent och lektor i idéhistoria vid Södertörns högskola.
  • Moderator är Erika Wallin, Stockholms stadsbibliotek.
Kollage: stängsel med taggtråd och bokryggar.
Foto: Unsplash