Arbetarkvinnor i det tidiga 1900-talets Stockholm

Kungsholmens bibliotek Internationella biblioteket

Maria Sandel (1870-1927) var Sveriges första kvinnliga arbetarförfattare. Hon debuterade 1908 med novellsamlingen "Vid svältgränsen". Välkomna till ett föredrag om kvinnors liv i arbetarkvarteren på Maria Sandels tid. Föredragshållare är Anne-Marie Lindgren, författare och tidigare utredningschef på Arbetarrörelsens tankesmedja och tidigare redaktör på tidskriften Tiden.

Kategori: Föreläsning, Bokpresentation
I samarbete med: Maria Sandel Sällskapet

Mer om programmet

Maria Sandel medverkade flitigt i arbetarpressen framför allt med dikter och korta berättelser och fick under sin livstid sex böcker utgivna. Sandel levde hela sitt liv på Kungsholmen först på Parmmätargatan 23 och sedan på Mariebergsgatan 1 i de nödbostäder som uppfördes där strax efter förrförra sekelskiftet. Där bodde ett fyrtiotal arbetarfamiljer – mest kvinnor och barn – och Maria Sandel skildrar i sina berättelser deras levnadsförhållanden.

Anne-Marie Lindgren har gett ut bland annat Systrar, kamrater! Nio kvinnor i den tidiga arbetarrörelsen (2007) och Arbetarnas Stockholm 1880-1920 (2014). Anne-Marie Lindgren är sekreterare i Maria Sandelsällskapet.

Föreläsningen arrangeras i samarbete med Maria Sandel-sällskapet. Drop in i mån av plats. För att vara säker på att få en plats kan du boka via denna sida.

Invånarna på Mariebergsgatan, foto Stockholms Stadsmuseums bildarkiv